We schrijven 1961. Een bescheiden groep muziekliefhebbers maakt zich sterk om op korte termijn muzikanten te vinden die samen willen musiceren. Amper een paar maand later wordt de “Begoniafanfare” boven de doopvont gehouden.

1963 – De eerste bezetting van de Begonia Fanfare – Kasteel Sanderling (De Pinte)

Het repertoire met veelal marsmuziek wordt de wereld ingeblazen door een twintigtal gemotiveerde muzikanten onder leiding van Hilaire Vermeulen

In 1964 neemt Marcel Van Quickelberge de dirigeerstok over. Een job die hij meer dan twintig jaar ter harte neemt tot in 1986.
Naarmate de bevolking in De Pinte toeneemt, groeit ook de interesse om de groep te vervoegen, zodat er in 1981 voldoende spelende leden zijn om te kunnen overgaan naar de oprichting van een harmonie. De “Begoniaharmonie” is geboren! De marsmuziek verdwijnt gaandeweg naar de achtergrond en wordt vervangen door werken die binnen de harmonie-wereld furore maken.

In de jaren ’80 gaan steeds meer jongeren naar de muziekacademie en ook zij komen met veel enthousiasme naar de harmonie. Om de leeftijdskloof tussen volwassenen en jongeren te overbruggen wordt in 1986 de “Youth Band” opgestart met Peter Eechaute als dirigent.

Chris Thienpondt neemt de leiding van de harmonie over van Marcel Van Quickelberge. Later wordt in de schoot van de harmonie de Muziekschool De Pinte vzw opgericht, die de mogelijkheid biedt aan jongeren om dicht bij huis muzieklessen te volgen.

Een belangrijke gedaanteverwisseling komt er in 1992: de YouthBand en de Begoniaharmonie versmelten samen tot één nieuw groter orkest: de “Begoniaharmonie“. De prille twintiger Peter Eechaute neemt de functie als dirigent van dit verenigd orkest op zich en zal tot 2006 de bezielende leider van de harmonie blijven.

In 1999 verjongt de harmonie haar naam. De vereniging zegt de begonia’s vaarwel en gaat voortaan als “Harmonieorkest De Pinte” door het leven. Een nieuw en boeiend hoofdstuk wordt daarmee ingezet …

In 2006 wordt Dimitri Bracke de artistieke leider van het orkest. Onder zijn leiding gaat Harmonieorkest De Pinte op verkenning in het origineel repertoire voor harmonieorkest. Boeiende en vernieuwende muziek komt op de lessenaar met een gewaagde doch gesmaakte programmering  als gevolg.

Op 20 mei 2014 werd het “Harmonieorkest De Pinte” een VZW.

Sinds augustus 2016 staat het harmonieorkest onder leiding van Hannes Beauprez.

In 2021 besloten we de Youth Band te integreren in het harmonieorkest, waarna onze vereniging in 2023 officieel de naam “Harmonieorkest De Pinte VZW” kreeg.